Jag hatar när folk säger… Det är som att ge en flaska vodka till en alkolist!

Det går bättre och bättre. Jag liksom tänker träning, lever träning och tränar. Man kanske skulle kunna säga att jag får dille på det. Men såhär här är det för mig. Jag är en sockerråtta, jag faller för drogen direkt och jag får sjukt jobbiga sockerabstinenser. När suget faller på så letar jag med panik igenom skafferiet, jag kan göra det tio gånger för att överbevisa för mig själv att det inte finns någon choklad där inne. Ibland kan det ha gått så långt att jag vispat till en muffinssmet bara för att det är så galet gott och för att sockersuget nästan dödat mig. Jag kunde hälla i mig två liter Coca cola utan problem, och hade jag inte den där jäkla colan hemma så gick jag minsann och köpte det direkt.

Det här beteendet lade jag bakom mig för fyra år sedan. Jag har inte druckit vanlig Coca cola på flera år, min karaktär har fått mig till att aldrig gå så långt som att vispa till en onyttigt smet igen sedan dess. Men rädslan för att hamna där igen har funnits sedan min sista graviditet när jag totalt släppt alla mina spärrar. Ingen vanlig Coca cola och ingen muffinssmet men däremot ett antal påsar kinapuffar i veckan som har hjälpt till att bygga denna lata tunga kropp och med det så var sockerberoendet tillbaka.

Jag hatar när folk säger ”njut av graviditeten, börja inte träna för tidigt efter förlossningen och ät vad du vill” 

Det är som att ge en flaska vodka till en alkolist!

Kvinnans kropp går igenom en otrolig förändring under en graviditet och förlossning. Men att träna och äta rätt är aldrig fel! Träning i måttliga mängder och på rätt sätt är bara nyttigt. Nu menar inte jag att man ska knyta skorna och springa milen direkt efter en förlossning, men för oss med sockerberonde så är motion jätte bra redan från början. Promenader och enkla övningar för att stärka bålstabiliteten.

Just nu lägger jag all min energi på att detoxa mig, två veckor utan något socker överhuvudtaget. Jag tränar fem dagar av sju och har lagt om kosten. Jag mår mycket mycket bättre, och jag är framförallt en mycket gladare och piggare mamma.

Jag är glad över att jag har verktygen och viljan för att ta tag i det, inte minst för att jag har gjort det tidigare utan också för att jag för några år sedan påbörjade min PT utbildning som fick mig att förstå min kropp mycket bättre. Den förändringen jag gjorde då fick mig att känna mig fantastisk och det är en känsla som alla mammor borde få känna.

Kunde jag med då sju barn göra en förändring och idag med nio barn göra en förändring så kan ALLA! Det finns inga ursäkter!

träna26

Jag då… Och jag nu…

Köpte ett par träningshandskar som jag fullkomligt älskar, nu behöver jag inte få valkar och skavsår i händerna när jag lyfter mina vikter.

träna25

träna23

träna24

EmmyLou inspireras helt klart av mammas aktiva träningsliv. Heja heja superbaby.

träna22

träna21

Något annat som verkligen underlättar träningen är musik. Jag har använt olika lurar men mina absoluta favoriter är kosslurarna. Riktigt bra ljud, smidiga och lätta. Det fick bli ett par nya med förändringen.

träna20

Nu ska jag planera middagen, ta hand om er så länge!

Kram / Madeleine

  1. Hur bra som helst, kör på bara. Precis så försöker jag också göra. Tänka träning, leva träning, andas träning och träna. Det är en härlig känsla och efteråt är ju en maxande effekt som får en att sväva. Love it. Kör på bara och kämpa på med ditt beroende.

  2. Hej härliga människa, vad jag beundrar dig. Läser din blogg varje dag. Jag äldre än dig (50) och har ”bara” två vuxna barn, men du är en sån inspirationskälla. Keep up the good work! Krama barnen och ha en fin helg 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..