Min bästa kompis!

Tittar in och säger hej, ska precis åka iväg en sväng och hälsa på min mamma. Hur har eran dag varit? Visst känns det som om det är måndag!? Redan onsdag imorgon, känns konstigt.

Ikväll ska jag träna, styrka och corövningar står på schemat. Känns roligt att kicka igång igen efter påskledigheten. Tog en promenad med min bästa kompis förut. Då får man intervallträning kan jag lova hahaha. Men han är grym på att spurta och han blir aldrig trött.

devil20

devil21

devil23

Devil världens bästa vän ♥

Nu till en annan sak, jag älskar pasta och potatis. Jag tycker att det är svårt att hitta substitut till dessa. Vanlig potatis har jag bytt ut till sötpotatis, det funkar kanske inte till alla rätter men till några. Annars så har jag börjat med att koka morötter till maten istället för potatis. Jag har bytt ut vanlig pasta till fitnessnudlar, men inte riktigt fastnat för det. Jag tycker det blir lite slemmigt på nått sätt. Men för ett tag sedan så hittade jag Organic Soybean spaghetti, alltså spagetti av soyabönor. Det var helt okej faktiskt. Så det är mitt tips idag om ni letar efter ett alternativ till potatis och vanlig pasta – spagetti av soyabönor! Har ni tips på bra mat så får ni gärna delar med er av dom i en kommentar här nedan. Då skulle jag bli jätteglad!

Kram / Madeleine

  1. Blomkål istället för potatis funkar ibland också!
    Gott att göra mos av, istället för potatismos.
    Koka blomkål o mixa ordentligt med lite créme fraiche, salt o vitpeppar.

  2. Till köttfärssåsen hyvlar jag squash som jag steker i smör och tillsätter färska champinjoner. Lite balsamvinäger och svartpeppar på slutet. Jättegott! Annars äter jag gärna finstrimmlad vitkål och grovrivna morötter som jag steker snabbt i smör. Funkar till det mesta, igår till korvstroganoff tex. Lycka till med kost och träning.

  3. Broccolimos! Koka broccolin mjuk,mixa med smör,salt,peppar! Riesenta har massor av olika bönpastasorter. Finns att köpa i vanliga affärer!

  4. Jag ersätter inte med något utan kör på mer protein och grönsaker. Eftersom jag inte kan äta lagom äter jag det helt enkelt inte (förutom ibland) 😀 för mig fungerar det väldigt bra 🙂

  5. Vet inte varför du vill utesluta pastan. Jag har testat bönpasta, det var verkligen inge gott alls 🙂 Har iaf testat olika sorters glutenfria pastor från ICA och dem funkar bäst 🙂

  6. Nu kör jag visserligen Lchf men tipsar ändå 🙂

    Stuvad vitkål, så jääävla gott!

    Annars river jag vitkål el blomkål, kokar nån minut och klart. Gott till allt!

    Strimla Zucchini och koka en halv minut. Gött!

    Sambon gillar och steka Sommargrönsaker (Frysdisken) med paprikapulver.

  7. Kokt broccoli, kokt blomkål istället för potatis, wokade grönsaker (som växer ovar jord + lök) är också jättebra. Sötpotatis har lägre gi-värde än vanlig potatis men det är inte jättelågt.

  8. rotfrukter i ugn (morötter och rödbetor speciellt!!) tillaga likadant som potatisklyftor dvs med någon typ av olja och timjan – istället för potatis.
    Blomkålsris (googla, enkelt att göra själv men finns även att köpa färdigt) – istället för vitt ris.
    Bönpasta (finns massa olika att välja mellan) – istället för vanlig pasta.

    Personligen tycker jag alla de här alternativen är supergoda! Testa, jag lovar du kommer säkert gilla någon 🙂

  9. Matvete är mitt tips, finns som torrvara och kokas som ris, sedan kan man steka det tillsammans med valfri lök och grönsaker, jättegott! Det finns som konserverad variant också, låter äckligt, men är helt ok och spar tid.

  10. Blomkåls-ris är en höjdare här hemma. Sen riven vitkål som jag steker i lite smör. Kokta jordärtskockor eller rödbetor är också mums istället för potatis 🙂

  11. På glutenfria hyllan finns det pasta gjort på råris! De är goda! Annars är glutenfrinpasta bara stärkelser och inte nyttiga alls. Men dessa är bra!

  12. Så fin Devil är!Och härligt att han får vara med & vara din bästis. Vet många i min vänkrets där hundar både sålt & glömts bort när de fått barn i huset.

  13. Precis som många andra redan tipsat om så broccoli, blomkål och vitkål
    Går att göra mod eller ris eller bara steka.
    Morötter är ju tyvärr inte nyttigare än potatis.
    Ett tip gällande soya. Vi med endometrios skall undvika soyaprodukter. Det innehåller stora mängder fyyoöstrogener.
    Östrogen är det endometriosen livnär sig på.
    Sen fickan det tusen andra skäl till att undvika soya även för de som är friska men främst för oss.

  14. Kokta rödbetor är gott och en bra ersättning för potatis. Även ugnsrostade rotfrukter kan passa bra. Vi testade även qinoa ( vet inte om det är rättstavat) och bulgur. Kram Anne-Lie

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..