ANNONS

Vitkålsgratäng och Mathilde äter själv!

/

Har precis kommit in efter ett riktigt styrkepass ute i snön med snöröjning. Devil blir som en valp på nytt, tänk att han kan leka så obehindrat när han kommer ut trots att han är gammal och skruttig. Ni vet ju vilket dilemma vi står inför när det gäller våran älskling. Han har inte ont, men han har börjat göra inne mer och mer. Han går ner i vikt och sover mycket. Vi står ju inför det faktum att behöva ta bort honom och hur mycket vi än skjuter på det så vet vi att vi måste 🙁 Det är så hemskt ledsamt, men sådant är ju livet. Hur mycket vi än pratar om det och har varit på väg flera gånger så är det tuffare än vad man tror, och det går inte förbereda sig tror jag. Efter ett par timmar ute med mig nu så sover han som en stock och kommer göra det till eftermiddagen. Så ja ni förstår, han är trött.

Jag har fortfarande träningsvärk sedan alla våra promenader och gymnastik i helgen. Vågar inte ens tänka på hur det kommer kännas i kroppen efter att jag skottat snö 🙂 Men så enkel träning i vardagen. Imorgon ska jag ska och köpa ordentliga träningsband, det är enkelt att använda sin egna kroppsvikt i träningen och för mig så är det alldeles lagom just nu också i början av min uppbyggnad av kroppen.

Jag måste ge oss en klapp på axeln också för att vi håller i kosten med. En dag med fusk sen är vi stenhårda! Igår blev det vitkålsgratäng med persiljebiffar och det blev det till lunch idag med. Vitkålsgratäng är väldigt enkelt att göra och billigt.

Sätt ugnen på 200 grader. Strimla en halv vitkål och en hel lök (och hacka vitlök om man vill ha det, vitlökspulver funkar också). Fräs detta i rikligt med smör i en panna. När kålen mjuknat något häller du på ca 3 dl grädde och 1 dl creme fraîche samt kryddor. Snåla inte med salt och peppar (en del väljer att ha 1 tsk sambal olek i också). Smaka av och låt puttra i ca 5-10 minuter. Häll över vitkålsblandningen i en ugnsfast form och toppa med riven ost. Gratinera i ca 20-25 minuter, tills gratängen fått fin färg. Smakar precis som potatisgratäng skulle jag säga om inte godare!

Gratängen är god till mycket, men biffar är en favorit hemma och med lite persilja så blir det mumma! Vem har sagt att lite nyttigare nödvändigtvis inte är gott liksom 🙂

En hit här hemma hos barnen. En del ville hellre ha potatismos, kanske lite bättre för de allra minsta. Mathilde har fått börja äta lite själv och det är med hela kroppen, bokstavligen talat haha. Men som hon mumsar! Hon har varit lite sen med maten och därför tycker jag det är viktigt att hon får plocka lite själv med maten, oftast så går det bättre att få i barnen mat om de får smaka av själva har jag märkt.

Tuva-Li och EmmyLou skrattar så de får ont i magen. Usch mamma vad äcklig Mathilde är! Och Mathilde är inte sen med att skratta ikapp. De snappar upp direkt att något är roligt, och ja det var roligt tills Mathilde klappade de båda systrarna i ansiktet med en kletig hand full av potatismos.

Ska ni göra något roligt på sportlovet? Vi har sportlov den här veckan och den har vi kickat igång med lite utomhuslek.

Kram / Madeleine ♥

13
3

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00