ANNONS

”En skola för alla” glapp mellan ideologi och praktik!

/

Jag sitter och dricker mitt kaffe, det har svalnat och nästan blivit lite kallt. Men det är så jag gillar det. Vi har haft några tuffa dagar, med mycket känslor och tankar kring allt som rör skolan. Vi pratar mycket här hemma om värderingar och hur man får bete sig och inte.

Mina personliga tankar får jag ibland hålla för mig själv. Det handlar inte om att ”hänga” någon eller hitta en syndabock. Men visst blir man arg på situationen. När det handlar om våra barn och våra barns bästa så måste det vara totalt prestigelöst. En del vill hävda att ett beteende hos ett barn ligger i förälderns ansvar. Skolan ska inte uppfostra våra barn, de ska undervisa våra barn. Och ja okej jag fattar det, självklart ligger huvudansvaret hos en förälder. Men faktum är att många barn spenderar mer vaken tid i skolan än i hemmet. Så om inte skolan uppfostrar våra barn under denna tid så skulle det kännas lustigt och orimligt. Det ligger en stor del av uppfostran och social kompetens i skolan. I grundskolan och redan på förskolan så lägger vi grunden för den sociala kompetensen.

Sen finns det alltid undantag, det finns kanske barn som mår dåligt av någon anledning eller barn med diagnoser. Och pga detta så kanske de inte heller kan anpassa sig till samhället och i de stora grupperna. Här i Motala har man pratat om att inga barn ska uteslutas ur en grupp. För några år sedan så valde man att stänga de alternativa skolorna som gav dessa barn extra stöd och anpassad skolgång. Nu skulle det så fint heta ”En skola för alla” just för att ingen skulle uteslutas. Tanken är fin, och givetvis är det nog det som alla vill i slutändan – att alla barn oavsett ska kunna gå ihop i en och samma skola. Men faktum är att sedan detta besluts togs av bildningsnämndens ordförande Nicklas Rudberg i Motala så har flera barn blivit mer uteslutna. För nu kan inte ”Skolan för alla” hantera situationen som blir i skolan. Man kan inte tillgodose allas behov där det finns undantag. I stället för att kunna gå i en alternativ skolan där man har personal som är utbildad och specialiserad för just dessa barn, så får nu många föräldrar ha sina barn hemma och vara sjukskrivna. Och det kan ni ju tänka er inte är det enklaste att få igenom. Varför är du hemma? Är ditt barn sjukt? Nej men skolan kan inte hantera mitt barn och har inga resurser för det så jag måste vara hemma. Motivera att få den sjukskrivningen godkänd.

Inte bara tycker jag synd om dessa barn som tvingas vara hemma, de missar otroligt mycket av sin skolgång vilket inte känns rättvist. Jag tycker också synd om föräldrarna som måste känna en enorm frustration. Skolpersonalen får dessutom också kämpa med utmaningar som nog också kanske överstiger deras förmåga.

Och vad rör det oss andra? Ja det påverkar såklart mina barn och andras barn! Skolpersonalen räcker inte till, och jag tänker inte acceptera att ”En skola för alla” ska få förstöra mina barns skolgång för det gynnar verkligen ingen. Jag vill också understryka att barn inte gör någon skillnad, ja om inte vi vuxna berättar det för våra barn. Så att klyftorna skulle bli större för att vissa barn behöver en alternativ skola är ju bara skitsnack! Mina barn har kompisar som de leker med på fritiden som inte kan gå i skolan, och i deras värld är alla lika värda. I den leken blir ingen utesluten, det är barn som leker oskyldigt.

Jag har pratat med några av dessa föräldrar, och den största önskan är just att denna alternativa skola ska öppnas igen. Det skulle vara intressant att se om bildningsnämnden gjort någon slags risk- och konsekvensanalys efter att de tog det här beslutet kontra alla nya utgifter, sveda, värk och skadegörelse som både elever personal och föräldrar fått utså. Är detta rimligt för någon undrar jag Nicklas Rudberg? Är det rimligt att skolan/kommunen ska behöva betala ut en lön till föräldrar som tvingas vara hemma med sina barn för att ni inte kan hantera situationen ”En skola för alla”? Är det rimligt att min dotter ska behöva bli kallad för hora och diverse andra otrevliga ord, hårda slag i magen och annat fysiskt våld för att ni tycker att det ska vara ”En skola för alla”? Det här är inte barnens fel utan ert som tog beslutet!

Uppenbart finns det stora problem i skolan idag trots att det är år 2018! Det finns uppenbart ett glapp mellan ideologi och praktik ”En skola för alla” passar inte alla trots individuella förutsättningar. Det har i många fall blivit motsatsen till inkludering och avskärmat elever från att ha en fungerande vardag.

Jag tycker att begreppet ”En skola för alla” är lite av en lögn. Visionen är för bra för att vara sann. Man ljuger ju egentligen för elever i behov av särskilt stöd. Oftast är det elevassistenter som jobbar med dessa barn, och när det är elevassistenterna som får ansvaret att undervisa barnen så har man ju kommit bort från uppdraget att erbjuda en likvärdig utbildning till alla. Det finns många kompetenta elevassistenter men de är fortfarande inte utbildade lärare. Och ”En skola för alla” blir då alltså inte lärarledd och inte heller har eleven/barnet rätten till en likvärdig utbildning.

Jag kanske ”överanalyserar” vårt egna skolproblem som i sammanhanget kanske egentligen är litet men vi tänker aldrig förminska mobbning. I det stora hela så tror jag man måste se över hela skolväsendet. Det ena ger det andra och jag tror man måste dra i alla trådar för att se en förändring. Inget barn ska behöva ha det såhär. Alla barn oavsett ska kunna ha en trygg skolgång och det kan vi väl åtminstone vara överens om?!

Det slår mig när jag fyller på kaffekoppen. Här skriver jag om problemen i våran skolor, men fortfarande så har vi ingen regering! Små barn små problem, stora barn stora problem…

tröja2

  • Kram / Madeleine
38
123

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00