Ett beslut som vi har tagit tillsammans! Och ge mig era bästa tips!

Jag hade inte tänkt skriva om det här, men eftersom det blivit och blir en stor grej i våran vardag så tycker jag ändå att det är roligt att dela med mig utav det.

Så okej, sedan en vecka tillbaka så har jag och Micke totalt lagt om våran kost och våran livsstil. Och det beslutet var lätt att komma fram till och vi borde tagit tag i det för länge sedan ärligt talat.

Vi har ätit gott och inte motionerat över huvudtaget, det har resulterat i två alldeles för tunga kroppar. Det i sin tur är inte särskilt snällt mot hälsan. Övervikt påverkar mer än vad man tror, och personligen för oss båda två så har det lett till ryggont och annat mindre roligt.

Idag bryr jag mig inte så mycket om hur jag ser ut, eller alltså jag tycker det kan vara vackert med trivselkilon ♥ Jag tycker det är fint med former. Har en helt annan kroppsuppfattning idag mot vad jag hade för 10 år sedan.

En kvinna, eller man också för den delen behöver absolut inte se ut som Barbie och Ken för att vara snygga. Dessa skeva kroppsideal hoppas jag vi skrotat för flera år sedan va!? Så länge man trivs med sig själv och mår bra så är det upp till var och en hur man vill se ut.

Sen finns det såklart ur hälsoperspektiv rekommendationer för vad som är bra och dåligt för kroppen. Att vara överviktig är inte nyttigt, inte att vara underviktig heller. Det där ”lagom” och vad som är bäst inom ramen för det är svårtolkat och kanske lite upp till var och en skulle jag säga. BMI tycker jag är rena skämtet, även om det finns vetenskap bakom det. Skulle jag ha ett perfekt BMI så skulle jag nästan vara obefintlig. Jag testade det för tio år sedan, träning och kost tog helt över mitt liv, jag fick till slut det perfekta BMI:et men såg sjuk ut. Mådde inte särkilt bra heller faktiskt. Inte smickrande överhuvudtaget.

Jag lade på mig sådär tio kilo och blev en helt annan människa och var lycklig. Man måste lära känna sig själv och sin kropp och hitta en bra balans. En siffra är bara en siffra, jag kommer aldrig låta en siffra få mig att må dåligt igen.

Jag älskar att träna, har gjort det hela mitt liv. Jag älskar att känna mig stark och jag mår bättre av motion. Barnen vill ha en pigg mamma och pappa och för dom gör vi allt, så därför har vi nu lagt om våran livsstil så vi kan bli en bättre version av oss själva. En supermom och en superdad som orkar att busa omkring.

Nog om det, vi tränar och äter rätt för att vi mår bra av det.

Att lägga om allt bara sådär är inte det lättaste. Det bästa är att vara väl förberedd, det är nog mitt bästa tips faktiskt. Lägg upp en startplan, ”den” dagen börjar jag och då har jag allt jag kan tänkas behöva hemma för att genomföra det. Tex bra mat, när man blir hungrig så tappar man allt och då är det förbaskat lätt att man fuskar och trillar tillbaka igen. Har gjort såååå många gånger. Suger tar över.

När man har förberett sig så är det bara att bestämma sig och ha en jäkla karaktär. Det sitter i huvudet, mycket sitter i huvudet! Man måste vilja göra en förändring själv. Det är inte lätt, men är man envis så går det. Socker är ett gift, varje gång jag slutat med socker har jag känt mig som en knarkare. Har tom suttit och gråtit för att jag mått så dåligt och bara velat stoppa i mig en massa gott. Galet egentligen. Det finns ju också professionell hjälp att få om man vill komma igång med träning och kost, att ha en personlig tränare eller kostrådgivare är alltid en bra ide. Man kan behöva den där extra sparken i baken för att komma igång.

Jag tycker det är jobbigast de första veckorna, så just nu mår skit. Men som ni kanske förstått från mitt tidigare inlägg så mår jag ändå lite sådär just nu i livet så varför inte krydda det lite extra med en rejäl detox och svettig träning. Då vet jag inte vad som gör mest ”ont” liksom 😉

vitkål2

Så en hel vecka har gått utan något vitt bröd, potatis, ris, pasta och socker. Heja oss säger jag!

Ett bra substitut till potatis blev idag vitkålsgratäng. Såååå gott! Jag hade faktiskt glömt bort hur gott det är.

vitkål1

Det här tycker jag ni ska testa om ni inte har gjort det. En av mina favoriter! Ni hittar receptet i ett gammalt blogginlägg om ni klickar HÄR!

Idag började Talang på TV4 igen, vi älskar Talang! Vilken underhållning 😀 Sista numret rörde mig till tårar. Den lilla tjejen Margaux med sin underbara personlighet och utstrålning började med att ta hem en Golden Buzzer! Tittade ni också? Om inte så måste ni kika på det i efterhand ♥ En ny stjärna på himlen tog plats, den tjejen kommer gå långt!

magic5

Min alldeles egna lilla stjärna Charlie, han skapar magi han också ♥ Ikväll har han varit hemma hos sin bästa kompis Wilmer. Jag fick ringa och tjata hem honom sent ikväll, de hade ju så roligt så det var svårt att slita sig. Som tur är så bor Wilmer granne med oss.

Imorgon kanske vi ska åka och titta på fotboll, vi har inte bestämt oss ännu men det skulle vara roligt. Jag ska kika runt på lite trevliga restauranger. Min mamma och barnens mormor fyller 75 år snart och det ska vi fira minsann! Vilket kalas vi ska ha.

Har ni några bra tips på födelsedagspresent? Ni brukar alltid vara så finurliga och ha bra tips om saker. Ge mig era bästa tips 🙂

Kram / Madeleine

  1. Åsa skriver:

    Jag gick med i vv i september och har fram till dec gått ner 10 kg. Nu har jag stått stilla sedan i mitten av december men det är ett bra tecken. Målet är ytterligare 4 kg fram till sommaren. Gått ner 2 storlekar i kläder vilket jag är stolt över. Skidsemester absolut. Vi firar jul i Lindvallen med familjen och sedan ytterligare någon vecka i Åre, fast i år blir det både sportlov och påsklov i Åre för mig och 3 av tjejerna. Påsklovet hela familjen. Lycka till

  2. Ida skriver:

    Jag började med vv i somras, och har gått ner 11 kg.
    Ser inget fel i att följa sin bmi, tvärtom, det är ett bra riktmärke. Och att man ser sjuk ut (jag har ett bmi på 19,och ser inte alls särskilt sjuk ut,,, tvärtom, så jävla skönt att ha small på kläderna igen,, har inte haft det på 10-15 år
    Äntligen är det kul att k köpa kläder igen.

  3. Evelina skriver:

    I mars 2019 började jag med LCHF. Slutade tvärt med alla kolhyderater. Jag har de bara bestämt mig. Nu 10 m0nader senare väger jag 33 kg mindre. Det enda jag gjort utöver är promenader med barnen typ. Kör hårt. Finns viljan så går det

  4. Jag tror den finaste presenten man kan ge till sin mamma är en dag med sina/sitt barn. Att göra något tillsammans där fokuset ligger på mamman och barnen. Kanske gå på SPA, sova på hotell en natt med en ljuvlig hotellfrukost på morgonen. Sen en musikal tillsammans, upplevelser är den gåvan man vill ha för det minns man för evigt 🙂

  5. M skriver:

    Spetskål är gott, koka kålrot i fina strimlor, några strimlade morötter och lite palsternacka, släng på slutet i några nävar spetskål Grönsakerna ska vara lite ”bitiga”. Kokas i en god buljong eller med buljongtärning.
    Men…. jag håller själv på att minska på socker, inte för att jag är överviktig utan andra orsaker, men tänker inte ta bort det helt. Likaså kan jag INTE vara utan vare sig potatis eller bröd så det har jag kvar i kosten. ÄLSKAR potatis i alla former och man kan laga det fettsnålt och varierat, Bröd bakar jag själv ( även kaffebröd med mindre sockerI då kan man ha i vad för nyttigheter man vill. Jag tror man ska minska på vitt/raffinerat socker och vita bröd, alltså sånt med mycket vete i.
    Sen minskar vi mer och mer på processat kött och charkprodukter. Vi har tillgång till vilt och man kan inte bättre kött få. Skulle inte och VILL inte vara utan kött, för miljömässigt tror jag inte det gör så stor skillnad, möjligen hälspmässigt.
    Men de gånger vi bantat här har vi gjort det genom att räkna kalorier och att röra mer på oss, det har då blivit en 5 kilo mindre per person på sådär en månad.
    Som sagt, man kan tänka på vad man äter men man bör och ska inte späka sig, det blir ingen glad av.
    Men jag undrar om du / ni tagit bort potatis, pasta o ris mm för barnen också? Eller är det bara ni vuxna.
    Lycka till

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..