Vi är så grymma!

Och så var sjukstugan ett faktum. Ni kanske har märkt av min frånvaro? Säg är det inte så himla typiskt när skolorna dragit igång igen?!

Och jag och Micke som kommit igång med träningen, nu blir ju det lite förstört också. Det är väl inte hela världen, men trist! Jag hade i och för sig en teori om att det var därför vi blivit sjuka. Det brukar nämligen bli så när jag börjar träna igen efter uppehåll, jag blir alltid sjuk. Det slår aldrig fel.

En del säger att det beror på att man går ut för hårt, att man tränar för intensivt och inte kompenserar det med tillräckligt bra mat och vila. Ja, det ligger kanske något i det? Men jag tror mera på att kroppen reagerar på det här sättet pga chocken kroppen får rent generellt. Man rensar ju verkligen ut allt ”skit” i kroppen när man lägger om kosten och jag som inte tränat något på såååå lång tid. Inte konstigt om man blir lite ”skruttig” 🙂

Men nu är barnen också sjuka så jag antar att det här kanske är baciller från skolan.

För den sakens skull så behöver man ju inte ge upp sin nya livsstil, även om det är tufft. Den här veckan har verkligen inneburit fokus för våran del. Både jag och Micke hade hellre velat göra det smidigt för oss båda två och bara fixat något enkelt i köket nu när vi inte mår bra. Men jäklars alltså! Vi. Är. Så. Grymma.

frukost1

Ja jag skulle ljuga om jag sa att det gick smärtfritt och obemärkt förbi hahaha 😀 Våra humör ger vika ibland, vi hugger på varandra (med kärlek oftast), och vi ger gliringar. Man tappar det. Men, vi säger förlåt och kämpar på. Att sluta med socker och utesluta de dåliga kolhydraterna gör att man blir lite knas i både kroppen och humöret innan man vant sig.

I onsdags hade vi kört en vecka med träning (tyvärr bortfall av en del träning också) och bra kosthållning, heja oss! Vi ska väga in oss snart och det är så himla spännande att se vad som har hänt på den här korta tiden. Vad tror ni? 

Det här är min favoritfrukost och mellanmål. Müsli kan jag vara utan egentligen, det är mest för att fylla ut. Men ägg och avokado, mums säger jag bara! Skulle kunna leva på det.

frukost2

I måndags var det öppet hus i Linköping på Folkungaskolan men pga omständigheterna här hemma med halva familjen sjuk så kunde vi inte åka iväg på det. Det var tråkigt som sjutton. Engla-Frejas dröm är gå på den skolan eftersom de har dansinriktning där. Vi har bestämt att vi ska söka dit, sen kan vi bara hoppas på att vi kommer in där. 3 februari är det antagningsprov vad vi förstår. Ni får hålla tummarna för Engla-Freja ♥

ute1

Häromdagen så tittade vi på barnens favoritprogram Wild Kids. Har ni sett det? Man skulle kunna säga att det är ett expedition Robinson fast för barn. Superspännande.

wildkids1

Jag har pratat ganska mycket med Oliver den här veckan. Han letar lägenhet för fullt och vi gör allt vad vi kan för att hjälpa honom hitta något. Bostadsbristen är ju ingen nyhet direkt. Och det som finns om väl hittar något är på tok för stort och för dyrt. Man vill ju göra mer än bara bo kanske, att lägga 10 000kr eller mer i hyra när man ska fylla tjugo bast är ju ingen höjdare.

Helst av allt skulle han vilja köpa en lägenhet, och det är planen så småningom. Men fram tills dess så letar vi vidare. Hans pappa visste någon som hade en lägenhet och den ska han titta på, vi håller tummarna för att det kanske blir den.

I julklapp har han fått ganska mycket bra flytta-hemifrån-saker 🙂 Han har även köpt ny säng och teve.

Idag pratade vi om inredning över telefon, han pratade om hur han vill ha det. Så himla roligt att kunna prata om sådana saker. Hans flickvän Tuva satt bredvid och det blev en väldans diskussion där ett tag haha. Jag vet i alla fall vad jag ska köpa i inflyttningspresent, det blir den här postern med Råsunda. Han skulle bara ha en sådan sa han. Han älskar sitt AIK ♥

B4D4C3A0-0F34-4FCF-8D28-C65229E3C98E

Ikväll ska jag bara slappa framför teven, har köpt salladsärtor och dipp. Som jag har sett framemot det. Ska bli så smarrigt!

Hoppas ni får en fin kväll!

Kram / Madeleine

 

 

  1. Jag tänker att man kanske blir sjuk också för att oftast när man startar om är vid såna tidpunkter när sjukor är som värst, efter nyår barnen börjar föris/skolor/träning efter ledigheten. Lika så man själv eller eventuell partner återgår till jobbet. Lika vid hösten skolor/föris/träning och jobb. Man möts igen och så blir man sjuk. Tror att det lite hänger ihop, och oftast är det ju i januari/augusti man kör igång med träning och kosthållningen :).

  2. Malin skriver:

    Jag tror att just kombinationen att börja träna efter nyår och i aug vid skolstart är lite tokig för just då härjar ofta mest virus. Drar man igång hårt med träning så bryter man ju ner kroppen lite och blir lättare mottaglig för dessa virus. Och att desytom ändra på kosten i samma veva ställer ju också till sajer i kroppen. Som du säger så är det ju ett mönster man ser hos många. Börja träna en annan tid på året när livet är mer stabilt. Eller bäst av allt så klart, träna alltid, sluta inte, för då behöver du aldrig börja igen. 😉

  3. Sofia skriver:

    Hej! Äter ni fortfarande lite kolhydrater (müsli och knäckebröd?). Du har säkert koll, men skulle vilja tipsa om ketogen kost. Om målet är att bli av med sockersug samt gå ner i vikt på skonsamt sätt.

    Äter du ketogent så plockar du bort i princip alla kolhydrater (vi pratar på nivå att tomat är på gränsen). Det som då händer är att kroppen kan ställa om sig till att omvandla fett till ketonkroppar vilka sedan driver hjärna istället för kolhydrater. Fördelen blir att du är helt klar i huvudet och inte känner dig trött och grinig på samma sätt som om man bara minskar kolhydraterna. Viktnedgången blir även mer effektiv eftersom man till skillnad från andra dieter inte hamnar i ett läge där kroppen ställer in sig i ”svältläge” och sparar all den energi den kan när man äter drastiskt mycket för lite kcal.

    Att plocka borta ALLA kolhydrater gör att man snabbt vänjer sig av med den söta smaken. Efter en månad kommer en frukt kännas för söt i princip.

    Man kan ju swdan lägga tillbaka frukt och kanske rotfrukter för att hitta en hållbar livsstil när man nått mål med sötsug och vikt.

    Finns även mycket andra hälsofördelar med ketogen kost.

    Oavsett hur ni gör så vill jag önska er stort lycka till!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..