God och nyttig lasagne! Godaste jag ätit, det här måste ni prova!

Lasagne, kan man någonsin tröttna på lasagne!?

Alla i familjen älskar lasagne och därför har jag letat efter lchf-recept. Och det här måste ni bara prova! Godaste jag ätit ♥

lchf22

lchf21

Så det här är en lite nyttigare lasagne med lasagneplattor som man gör själv. Blev inspirerad av Åse 56kilo att testa och det blev supergott! Heja dig Åse som räddar våra middagar 🙂 Skulle nog vilja säga att dessa lasagneplattor är godare än vanliga pastaplattor.

lchf20

Jag gjorde själva köttfärsen så som jag brukar göra den när jag gör lasagne. Och jag fotade hur lasagneplattorna blev så ni kan se. Inte så svårt att göra dom fast man kanske tror det.

lchf6

lchf7

Lasagneplattor: Sätt ugnen på 150 grader, vispa 8 ägg poröst, tillsätt 250 gram phialdelpiaost och 0,5 dl fiberhusk och vispa ihop.

lchf9

Bred ut smeten på två bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut tunt (inte för tunt). Låt papprena vara kvar under gräddningen. Grädda i 10 minuter.

lchf10

Ta sedan bort pappret och skär i lagom stora plattor som passar din gratängform.

lchf11

Höj ugnsvärmen till 225 grader

Stek ca 2 kilo blandfärs i smör, blanda ner 1 stor (eller två mindre) finhackad gul lök. Innan jag kryddar så brukar jag hälla av smöret och vätskan som blir. Sen kyddar jag rejält med svartpeppar, vitpeppar, grillkrydda, paprikakrydda och vitlökspulver. Vill man ha lite mera sting på det hela så kan man ha lite cayenpeppar i också. Till sist så tillsätter jag ketchup (osötad eller inte, välj själv!) Eller om man hellre vill, tomatpure, men hemma hos oss gillar kidsen ketchup. Man kan också skära tomater att ha i, supergott! Stek ihop i sådär några minuter

Gör bechamelsåsen: Blanda 10 dl creme fraiche med 2 dl grädde och 4 dl riven parmesanost, smaka av med salt och peppar.

Bred ut lite köttfärs i botten på en ugnssäker form, lägg sedan plattorna, bred över bechamelsås och ett lager riven ost och sedan köttfärs, varva så i ca 4 varv eller som du önskar själv. Avsluta med ost och strö lite oregano över.

Gratinera i ugnen i ca 30 minuter! Magiskt gott

Hoppas ni testar detta!

Kram / Madeleine

 

  1. Bi skriver:

    Åhh va gott det både låter och ser ut måste prova och tycker man att det är för torrt så kan man ju tillsätta nå ”saftigt” innan den äts ! Måste prova detta .

  2. Sofia skriver:

    Har faktiskt gjort detta recept för flera år sen. Tycker tyvärr inte alls som du, tyckte dom vart för svampiga och smaklösa.
    Föredrar hyvlad zucchini som plattor om jag utesluter kolhydrater 😊

  3. M skriver:

    Tycker också det ser lite ”tôrrt” ut men kan säkert vara god för det ( å det är det väl eftersom du säger det)
    Tycker du / ni ska tänka på i vilket fall som helst att man även behöver kolhydrater och inte bara ”fett”.
    Hjärnan behöver kolhydrater och främst då barn och unga.
    Jag tror på att räkna kalorier istället och att då se till att äta nyttig och blandad mat, så länge man inte äter mer än man förbrukar så går man ner i vikt.
    Bestämmer man sig för att t ex hålla sig till 1500 kalorier ( som kvinna ) så är det faktiskt en hel del man får i sig per dag och man kan även läggs in nåt både sött och gott om man har utrymme för det.
    Jag personligen skulle aldrig klara mig utan bröd och potatis.

  4. Mie skriver:

    Jag kan inte något specifikt om lchf men med dotter som utövar simning på hög nivå har näringslära blivit lite av ett special-område. Och som elitsatsande är uteslutande av kolhydrater big no no!

    Utesluter ni kolhydrater även för barnen? Du skriver att du tränar ganska mycket nu, löpband om jag förstått rätt. Jättebra, men känner du inte behovet av (rätt) kolhydrater för det ändamålet?
    Att skippa vitt socker är bra för de flesta. Men jag känner mig så tveksam till den mängd mättat fett som används i lchf-kost. Det kan leda till ökade blodfetter som i sin tur leder till hjärt- och kärlsjukdomar.

    Det skulle vara trevligt med en nyanserad och vänlig dialog här i kommentarsfältet om dina samt läsarnas erfarenheter.

    1. Sara skriver:

      Ja jag håller med. Blodfetter mm är ju mycket farligare än det fetter som syns på kroppen!

      Jag tycker inte att det kändes som en nyttig rätt. Ganska fet och dyr…

      Husmanskost där man har ett kcal underskott är ju bästa sätter att gå ner i vikt. Kcal in minus förbrukade kcal är den enkla ekvationen om man vill gå ner i vikt. Sen om man vill lägga sina kcal på fett så ok.

  5. Lisa skriver:

    Ser lite torr ut men är kanske god . Själv gör jag lasagne med såsen av 1 liter naturell yoghurt med oregano, basilika, äggulor och så ost förstås. Kallas tydligen grekisk lasagne. Supergod och snabbgjord.

    1. Nej nej nej, inte torr alls! Tvärtom den är sååå krämig 😍🤤😋

      Ditt recept lät också smarrigt 👏🏼

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..